Soort reis

Yogaweekenden en Retreats Nederland

Een weekend lang Ontspannen en Opladen

Bijzonder zijn de Puurenkuur yogaweekenden in Nederland, op prachtige bestemmingen midden in de natuur of aan zee. Deze korte yogaweekenden of meditatieretreats zijn in 2010 gelanceerd in Nederland en Belgie om veel mensen kennis te laten maken met yoga, op een toegankelijke manier en lekker dichtbij huis. Met een mooie spa in het hotel, kunt u in slechts een paar dagen helemaal bij tanken. Een korte yogavakantie in Nederland is de perfecte reis om te ontspannen en nieuwe energie op te doen. De Puurenkuur yogaweekenden in Nederland zijn eigenlijk een soort mini yogavakanties van een paar dagen waarin yoga én ontspanning centraal staan. Ze staan onder begeleiding van deskundige docenten. Het wellnesshotel is comfortabel en ligt middenin de natuur, ofwel in de bossen of aan zee..
Lees meer

Insiders tips

Puurenkuur weekend Retreats
Blog: Puurenkuur Retreats 2024
Op retreat in eigen land
Artikel: Retreat dichtbij huis
Yogaweekend
Blog: Puurenkuur Yogaweekend

Filter de reizen op


Ontdek hier alle Yogaweekend Nederland reizen

Boshotel Vlodrop
4
Boshotel Vlodrop, Nederland
Ontsnap aan de drukte en geniet van rust in Boshotel Vlodrop. Dit vriendelijke hotel ligt midden in de bossen en heeft uitgebreide spafaciliteiten. Puurenkuur biedt diverse retraites aan met yoga, mindfulness en wellness.
255 reviews
Badhotel Domburg
4
Badhotel Domburg, Nederland
Gastvrij hotel met excellente service en gerenoveerd wellnesscenter vlak bij zee, duinen en bossen voor ontspannende yoga-, mindfulness- en wellnessweekenden.
529 reviews
Landgoed de Wilmersberg
4
Landgoed de Wilmersberg, Nederland
Exclusief en rustiek landgoed op het platteland van Twente met luxe wellness center én oprechte persoonlijke aandacht.
163 reviews
4
Parkhotel Tjaarda, Nederland
Parkhotel Tjaarda ligt in Oranjewoud, een dorp waar de koninklijke familie in de 17e eeuw neerstreek. Het hotel is net gerenoveerd, ligt mooi in de natuur en heeft een uitgebreide spa,
6 reviews
Niet gevonden waar u naar zocht? Bel +32 (0)380 80 986 voor meer informatie!

Puurenkuur Yogaweekend in Nederland

Bijzonder zijn de Puurenkuur yogaweekenden in Nederland, op prachtige bestemmingen midden in de natuur of aan zee. Klik hier voor een overzicht van onze vertrekdata. Deze korte yogaweekenden of meditatieretreats zijn in 2010 gelanceerd in Nederland en Belgie om veel mensen kennis te laten maken met yoga, op een toegankelijke manier en lekker dichtbij huis. Met een mooie spa in het hotel, kunt u in slechts een paar dagen helemaal bij tanken. Een korte yogavakantie in Nederland is de perfecte reis om te ontspannen en nieuwe energie op te doen.


Heerlijk een weekend weg. Genieten van yoga, lekker en gezond eten en een ontspannen verblijf in een luxe wellnesshotel. De Puurenkuur yogaweekenden in Nederland zijn een soort mini yogavakanties van een paar dagen waarin yoga én wellness centraal staan. Het viersterren wellnesshotel is luxe en comfortabel, stuk voor stuk hotels die ideaal zijn voor een fijn wellnessweekend: in de bossen, in het weiland of aan zee. Elk hotel heeft een uitgebreide spa. Een korte wellnessreis waarbij u het gevoel heeft dat u er ook echt even helemaal uit bent.

Wat is yoga

Yoga is een bewegingsvorm uit India, duizenden jaren uit en verweven met de moeder aller geneeswijze Ayurveda. Het woord 'yoga' is afgeleid van het Sanskrietwoord 'yuj', wat 'verbinden' of 'verenigen' betekent. Yoga richt zich op fysieke houdingen (asana's), adembeheersing (pranayama) en meditatie. Het doel van yoga is om uw fysieke, mentale en spirituele welzijn te bevorderen. Yoga verbindt alles met elkaar: lijf, hoofd en ziel. Voor meer harmonie en balans. Yoga komt in vele vormen en verschillende stijlen, zoals Hatha, Vinyasa, Yin of hot Yoga, elk met een andere focus. Door yoga leert u uw lichaam beter kennen en ontwikkelt u flexibiliteit, kracht en een rustig hoofd. Het is geschikt voor alle leeftijden en niveaus, en regelmatig yoga beoefenen kan stress verminderen, uw mentale helderheid verbeteren en een gevoel van balans brengen. 

De elementen van yoga

De verschillende elementen van yoga zijn de Asana's (fysieke houdingen), Pranayama (ademhaling) en meditatie (verstillen). De Asana's, ofwel de yogahoudingen, zijn ontworpen om kracht, flexibiliteit en balans te bevorderen. Ze omvatten verschillende lichaamsbewegingen en posities die spieren strekken en versterken, de houding verbeteren en de algehele fysieke gezondheid bevorderen. Pranayama (adembeheersing) zijn ademhalingsoefeningen. Door bewuste ademhalingstechnieken te beoefenen, leert u uw ademhaling te beheersen, wat vaak helpt om uw hoofd tot rust te brengen, stress te verminderen en vitaliteit te vergroten. Binnen yoga zorgen meditatietechnieken ervoor dat u focus krijgt en een staat van diepe ontspanning en innerlijke rust krijgt. Meditatie bevordert mindfulness, zelfbewustzijn en een gevoel van vrede. Yoga beperkt zich niet tot lichamelijke oefening, maar wordt beschouwd als een holistische aanpak voor zowel lijf als hoofd. 

Is Yoga sport of spiritueel

Voor de een is yoga een sport, voor de ander een spirituele reis. Beide insteken zijn prima. Oorspronkelijk is yoga meer dan een bewegingsvorm. Het is een oude Indiase levensfilosofie die werd gebruikt om lichaam en geest in balans te brengen en zo verbinding te maken met het ‘hogere’. De fysieke houdingen waren slechts een onderdeel van de filosofie. Goed gedrag, meditatie, gezonde gewoontes en ademhalingsoefeningen waren net zo belangrijk. In de westerse wereld zien we yoga als oefeningen op een mat. Of u yoga spiritueel of als sport benadert maakt niets uit. De heilzame werking ervan blijft hetzelfde. Doordat u zich bij het aannemen van de verschillende posities concentreert op de ademhaling, bereikt u een meditatieve staat waarin alledaagse gedachten en gevoelens minder of geen aandacht krijgen. Bij yoga bereikt u mentale ontspanning door lichamelijke inspanning.

Hoe vind ik de yogareis die het beste bij me past

Kies een yoga- meditatie of pilatesretreat dat bij u past, kleinschalig of groot opgezet, luxueus of back to basic. Wilt u op een verre yogareis naar bijvoorbeeld Thailand of India, iets dichterbij zoals Spanje of Portugal of een heerlijk yogaweekend in Nederland? Puurenkuur biedt yogareizen naar deze en nog veel meer bijzondere bestemmingen in Nederland, Europa en Azië. De wellness reisspecialisten van Puurenkuur helpen u met plezier uw perfecte yogareis of wellnessvakantie te vinden. De onderstaande punten helpen u in uw zoektocht. Hieronder zetten we alvast uiteen om over na te denken. Bepaal waar u naar op zoek bent in uw yogaretreat. Denk aan factoren zoals de bestemming, type yoga, reizen in een groep of alleen, de duur, type accommodatie en eventuele specifieke activiteiten of faciliteiten die u graag zou willen hebben: 

  • Budget: De hoogte van uw budget hangt af van uw keuze. Yogaretreats kunnen sterk variëren in kosten, dus het hebben van een budget in gedachten helpt om uw opties te beperken.
  • Lees reviews: Zoek naar beoordelingen en getuigenissen van voormalige deelnemers om een idee te krijgen van de ervaringen die anderen hebben gehad met de reis. Het kan ook helpen om te zoeken naar beoordelingen van gelijkgestemde reizigers, zoals soloreizigers of koppels.
  • Bekijk het programma: Check het reisprogramma van de plek. Sommige retreats richten zich op intensieve yogalessen, terwijl andere meer vrije tijd bieden voor  ontspanning en uw eigen ding doen. 
  • Wat is inclusief: Als u specifieke dieetwensen of mobiliteitsbehoeften heeft, zorg er dan voor dat de retreat hieraan kan voldoen.
  • Groepsdynamiek: Wilt u graag alles in groepsverband doen, inclusief eten en excursies? Of wilt u graag uw eigen gang kunnen gaan van tijd tot tijd. Dit ligt heel erg aan het type accommodatie waar de reis plaatsvindt. 
  • Boek op tijd: Zodra u een retreat vindt die aan uw criteria en planning voldoet, boek dan op tijd om uw plek veilig te stellen, aangezien populaire retreats en hotels snel vol kunnen raken.

Welke yoga vorm past het beste bij mij?

Yogareizen zijn voor iedereen! Ervaring is niet nodig. U hoeft ook niet lenig te zijn. Lenigheid is geen doel van yoga maar een prettig gevolg. De yogalessen en yoga workshops zijn geschikt voor zowel de beginnende- als de gevorderde yogabeoefenaar. Yoga komt in vele vormen, het is maar net hoe dynamisch u het wilt hebben. Een paar yogavormen verder uitgelegd:

Hatha yoga

Hatha yoga is de bekendste vorm van yoga. Deze klassieke, rustige vorm bestaat uit staande, zittende en liggende houdingen (asana’s). De ademhaling (pranayama) staat hierbij centraal. Door de focus op de ademhaling heeft hatha yoga een meditatief karakter, hoewel de houdingen heel pittig kunnen zijn, vooral als u ze lang aanhoudt. Hatha yoga is de meest beoefende yogavorm in het westen en veel yogavormen zijn ervan afgeleid.

Iyengar yoga

Iyengar yoga is een stijl waarbij het juist draait om het zo precies mogelijk uitvoeren van de oefeningen. Om in de juiste houding te komen kunt u gebruik maken van allerlei ondersteunende hulpmiddelen zoals kussens, blokken en riemen.

Power yoga/ Vinyasa yoga

Zoekt u veel dynamiek, dan is power yoga (de naam zegt het al) of vinyasa iets voor u. Deze yoga wordt vaak op muziek gegeven en de houdingen lopen vloeiend in elkaar over.

Bikram yoga of hot flow yoga

Bikram yoga of hot flow yoga vraagt op een andere manier veel van het lichaam, omdat de staande, en liggende asana’s worden uitgevoerd in een warme en vochtige ruimte van tussen de 34 en 40 graden. De warmte maakt het lichaam soepeler waardoor u de houdingen makkelijker uitvoert, maar door de warmte gaat u behoorlijk zweten. Zo ontgift u tegelijkertijd uw lichaam.

Kundalini yoga

Bij kundalini yoga beweegt u intensief om energie op te wekken. Daarbij is de krachtige vuurademhaling (met kracht de navel naar binnen trekken) heel belangrijk.

Yin yoga

Yin yoga is een zeer ontspannende vorm van yoga. Hierbij werkt u niet aan het versterken van de spieren, maar juist aan het ontspannen ervan. U houdt de stretchende houdingen voor langere tijd aan, al dan niet met behulp van kussens en blokken. De houdingen werken in op het bindweefsel en stimuleren de meridianen en organen.

Denkt u dat yoga niets voor u is? Lees deze stellingen eens..

Yoga is voor iedereen. Voor beginners, voor mensen met blessures en voor mensen die niet lenig of sterk zijn.Gaat een van de onderstaande redenen om niet aan yoga te doen op voor u?

1. 'Ik ben te stijf voor yoga’

Bent u bang dat u niet lenig genoeg bent? Dat hoeft niet. Lenigheid is geen doel van yoga maar een prettig gevolg. Het gaat erom dat u doet wat voor u mogelijk is. Als dat betekent dat uw handen de grond niet kunnen raken als u vooroverbuigt, dan is dat prima. Yoga gaat niet over hoe ver u komt, maar over het opzoeken van de eigen grenzen. Die zullen voor iedereen op een ander punt liggen. U zult trouwens zien dat op het moment dat u uw grenzen accepteert, u direct een stukje verder komt. En natuurlijk geldt: wie regelmatig yoga-oefeningen doet, zal ervaren dat het lichaam leniger wordt of lenig blijft.

2. Yoga is zo zweverig

Zweverig, te sloom, te heftig, vaag: yoga kent nogal wat vooroordelen. Maar wie regelmatig aan yoga doet, weet wat deze sport (of is het toch een levenswijze?) kan brengen. Bent u vooral op zoek naar een stevige work-out kies dan bijvoorbeeld voor vinyasa/ power yoga of bikram yoga. Een goede mix van een work-out en meditatie is bijvoorbeeld hatha yoga. Of u yoga liever als sport benadert of als spirituele reis is aan u. Beide insteken zijn prima en de heilzame werking ervan blijft hetzelfde.

3. Ik vind yoga te zwaar. Ik wil vooral ontspannen

U kunt ook een vorm kiezen die niet zo op kracht gericht is. Yin yoga, bijvoorbeeld. Deze vorm versterkt het bindweefsel en houdt de gewrichten soepel. Het gaat er hier om dat u de tijd neemt voor uw lichaam en uw spieren juist leert te ontspannen in de verschillende houdingen. Dit is een mooie yogavorm om in de avond te beoefenen, omdat-ie zo ontspannend werkt. Een variant hiervan is dru yoga, waarbij u vanuit uw hart de stilte in uzelf zoekt.

4. Een hardnekkige blessure zorgt ervoor dat ik yoga wel kan vergeten

Iedere goede docent informeert altijd bij zijn of haar cursisten of er nog blessures of aandoeningen zijn waarmee hij of zij rekening moet houden. En er zijn zoveel yogahoudingen en oefeningen, dat er altijd een alternatief voorhanden is.