Soort reis

Reistips

Onze reistips voor een ontspannen wellnessvakantie

Vakantiestress? U herkent het vast: eerst al uw werk afmaken en het huis helemaal aan kant, om uiteindelijk uitgeput te vertrekken. Hier geven we handige tips om uw vakantie stressvrij te beginnen:

Voor vertrek

  • Zorg voor een goede reisverzekering.
  • Controleer uw paspoort op geldigheid en check visumvereisten. Voor veel landen buiten Europa geldt dat uw paspoort nog minimaal zes maanden geldig is tot en met de dag van terugkomst in uw land. Indien u niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit bezit of niet woonachtig bent in Nederland, dient u zelf met de betreffende ambassade of het consulaat contact op te nemen om uit te zoeken welke reisdocumenten u nodig heeft.
  • Controleer of u vaccinaties nodig heeft. Kijk op GGD Reisvaccinaties of Vaccinaties op reis. Ook de website gezondopreis.nl biedt veel informatie. De reisbestemming, verblijfsduur, het soort reis, uw gezondheid/conditie en leeftijd bepalen welke vaccinaties nodig zijn. Belangrijk is dat u zich persoonlijk laat adviseren over de maatregelen die voor u belangrijk zijn.
  • Maak kopieën van belangrijke reisdocumenten of bewaar ze online.
  • Deel uw reisplannen en noodcontacten.
  • Informeer u over de lokale wetten en gewoonten van uw bestemming.
  • Zorg voor voldoende geld en activeer uw bankpas voor buitenlandse opnames.
  • Voor Nederlandse reizigers: download de Reisapp van Buitenlandse Zaken voor actuele reisinformatie.
  • Voor Belgische reizigers: bekijk Reisadviezen van Buitenlandse Zaken voor actuele reisinformatie.
  • Controleer uw vluchtschema, het bagagebeleid en transferinformatie.

Tijdens uw vakantie

  • Bewaar het nummer van het lokale consulaat of de ambassade voor noodgevallen.
  • Houd rekening met lokale wetten en gewoonten.
  • Met de Reisapp krijgt u een notificatie op uw telefoon of tablet als een reisadvies verandert. Wilt u liever een e-mail ontvangen? Meld u dan aan bij de Informatieservice van Buitenlandse Zaken. Ook kunt u zich daar aanmelden voor sms-berichten bij een crisis.

Zo voorkomt u een jetlag 

  • Pas geleidelijk uw schema aan. Stem uw slaapschema enkele dagen voor uw reis af op de tijdzone van de bestemming.
  • Drink genoeg water. Drink voldoende water om uitdroging tijdens en na uw vlucht te voorkomen.
  • Vermijd alcohol en cafeïne. Het verstoort uw slaappatroon.
  • Zoek de zon op. Breng bij aankomst wat tijd buiten door in natuurlijk licht om uw interne klok te resetten.
  • Beperk slapen overdag. Vermijd het slapen overdag. Het kan u in de weg zitten bij het aanpassen aan de nieuwe tijdzone.
  • Vermijd zware maaltijden. Kies voor lichte, gemakkelijk verteerbare maaltijden. Deze tip is ook handig bij terugkeer naar huis. Bestel een lichte maaltijd tijdens uw vlucht indien u uw gezonde leefstijl thuis wilt voortzetten.
  • Blijf actief. Doe lichte lichaamsbeweging, zoals wandelen of yoga.
  • Blijf wakker tot bedtijd. Probeer bij aankomst wakker te blijven tot de plaatselijke bedtijd.
  • En… verwen uzelf met een ontspannende massage bij aankomst.

Tips voor zelfzorg thuis 

Breng de sfeer van uw favoriete wellnessplek naar uw eigen huis. Neem uw geliefde etherische olie of bodylotion mee. Gun uzelf regelmatig selfcare – wekelijks of maandelijks – met een massage, pedicure, gezichtsbehandeling, sportactiviteit, kappersbezoek, dagje sauna of een avondje uit. Creëer gezonde dagelijkse routines en plaats uzelf echt op de eerste plaats. Ook een geluksgevoel: Samen zijn met vrienden, een avondje lachen of juist diepe gesprekken voeren, kan heel bevredigend zijn. Ook mindfulness en meditatie kunnen goed onrust en stress laten verdwijnen.


Ayurveda in Europa
Tips voor een betere nachtrust - Leer beter slapen
Top 6 retreats voor in je eentje
Top 12 luxe destination spa's
Floortje Dessing in Thailand
Floortje Dessing
Lees Floortjes verhaal